'O' IS FOR OLIE

Friday, December 07, 2012

Bintulu

Ada 2 negeri yang aku tk pnah pegi dalam Malaysia ni iaitu Sarawak dan Kelantan. Tapi baru2 ni peluang tu tiba bila dapat buat show untuk pembukaan cawangan baru SME Bank di Bintulu. Pada 2 Disember aku terbang ke Bintulu dengan Air Asia. Perjalanan ke LCCT agak sesak jugak...berlari aku check in...berpeluh2.. bila sampai kt gate je dengar pengumuman flight delayed dari kol 505 ke 530pm. Nasib Aarrgghhh !! Penat je tau !! Nasib baik ade wifi ...so aku belek2 la Fb, Instagram...then boring lagi main game je lah. Nasib baik tak lama sgt...






Sampai di airport Bintulu dah ada yang menunggu untuk ke tempat kejadian. Alhamdulillah. Jauh gak dari airport rupenya. Sampai sana aku terus jumpa abg soundman untuk check cd and what not. Abg soundman tu Wahid namanya, bagitau kol 9 baru bleh buat soundcheck. Ok no prob..aku pon terus check in hotel yang terletak belakang bangunan SME Bank tu.

Ed dan Omar hantar aku sampai ke bilik dan pesan jumpa kat lobby kol 9pm. Kecil dan comel bilik ni..suke aku. Takde lah aku takut sangat nk tido nanti.. So aku mandi dan rehat2 jap sambil tengok tv. Hujan renyai2 kat luar tu. Sejuk siot. Baik tutup aircond. Aku buka tingkap dan dapat dengar suara2 orang tengah rancak berkaraoke kat bar di bawah. Bingit jugak ni...






Kol 915 aku turun dan jalan ke sana. Dekat sangat. Ed dengan Omar nak drive aku ke sana. Aku cakap takyah lah...bole jalan kaki je ape...Huhu...Sampai je takde bunyi apa2 pon...aikk abg soundman ni dah blah ke? Oooo rupenya komiti tengah meeting. Orait...no prob... Aku tunggu je sampai dapat signal bila boleh start soundcheck. Sambil2 tu sempat la berborak dan beramah mesra dengan kawan2 baru. 






Ok meeting dah siap. Aku start soundcheck. Hujan tak reda lagi. Ada la dalam 20 lagu aku try..budak2 crew mintak aku nyanyi utk hiburan dorang sambil buat keje... Ok...no prob. Aku nyanyi dan nyanyi... Pastu ade lak makhluk2 yang entah dari mane dok usyar aku nyanyi pastu menari2..kasik isyarat tangan - BEST ! Hahahaa...tq2...ingatkan dorang nak marah kot2 bising ke kan...  Sampai lah kol 1 aku pon dah penat, aku terus balik hotel.Hujan renyai2..mesti best tido malam ni...






Masuk je bilik ingat bleh tido...ermmm memekak lak puak2 karaoke kat bawah tu. Aku tutup terus tingkap...baru aman sket. Tapi sejuk menggigil la plak. Aku dah adjust temperature pon sejuk gak. Langsung aku tutup je...  Main game sambil2 jeling tv... sudahnye kol 4 gak aku tido...

Bangun kol 8 pagi. Perut dah bergendang. Takleh jadik ni..kene p carik makan. So mandi siap2 turun bawah nampak ade restoren D'Manis betul2 kat depan hotel. Ok...serbu!! Lawa gak restoren ni. Ada potret P.Ramlee, Sudirman dan Seniwati Latifah Omar. Klasik.

Ermm nak makan ape ye? "Ade ape for breakfast dik" - " Nasi lemak baru nak siap, yang lain semua ada"- " Ok..telur separuh masak 2 biji, roti bakar 1 set."- " Err...roti bakar? Tiada.."- (hiiisshh tadi kata yg lain seme ade?) "Oklah mee goreng ade tak?" - "Ada"- "ok mee goreng dgn neskefe O"

Lama gak tunggu sampai pon mee gorengnya. Bila dah abis aku mintak bil terkejut ungka gak sekejap. Semua RM9.70. Wow! "MURAHNYEEEEE!!" Mee goreng bodoh camtu 7 hengget? Fuyyo! Ni tokey dia bleh ulang alik gi London balik ari ni...Gggrrrr...!! Tapi nasib baik gaklah rasa dia sedap. 






Ok naik atas dah nak kol 11. Better mandi lagi skali. Baju dah iron - Checked! Pumps dah masuk dalam beg - Checked! Ipad dah full battery - Checked! Ok now time paling benci skali - make up!
Kan best kalo ade org tolong mekapkan... Mekap dah siap. Hujan lebat la plak kat luar. Aduuuuuuhh cemane nak menyanyi ni? Mau bertambah lebat siap guruh berdentum kalau aku start nyanyi nanti...huhu...

Ok dah tiba giliran aku buat persembahan. Dipersilakan Cik Ollie Manjalara ! Emcee tu announced. Aku naik stage rasa gementar gak..tapi sekejap je...pegang mic je trus feeling2 mcm buat konsert. Hahahaha... Disebabkan show aku tu masa tetamu tengah menjamu selera makan tengahari, aku terpaksa rombak lagu2 yang aku dah list down tadi. Lagi satu sebab note stand tak sampai2 dari tadi abang soundman tu pegi amek. Nasib baik ade rostrum, bleh la aku letak ipad aku. Bukan semua lagu aku hafal. So aku mulakan dengan Biar Bulan Bicara. Tapi muzik tak keluar2 ni...Dari atas stage aku nampak budak soundman tu dah macam parkinson...dok tekan sana sini. Penyudahnya abang soundman sampai je terus take over. Fuuhhh....selamat... Alhamdulillah nampak tetamu layan je aku nyanyi. Paling best bila aku nyanyi Engkau Laksana Bulan. Bukan main lagi pakcik2 tu sambil ngunyah pon dorang nyanyi sama2. Ada la dalam 7,8 lagu kot aku nyanyi. Seronok sangat !!











Ok masa dah time! Aku akhiri show aku dengan lagu Fever. Turun pentas aku sempat singgah dari meja ke meja bersalaman dengan para tetamu. Dah terbiasa kalau time keje kat hotel tu lepas nyanyi jumpa guests dulu sebelum take a break kan.. Tetiba ada pakcik ni dari jauh dia dah standby nk bangun salam dengan aku.. " Cik, saya mau salam" Alamak tersentuh lak hati aku. Bertambah2 terharu bila Inchek Shahrul (organizer yg terbangkan aku ke Bintulu) puji2 dan puas hati dengan persembahan aku. Alhamdulillah. Aku rase senang dan lega kalo client puas hati. Orang dah bayar kite, layanan pon bagus takkan nak buat hancai boncai btul tak? Kepercayaan orang beri kite kene jaga. Inchek Shahrul kata : "I tak risau langsung, i know u can handle the show" Dah settle semua, tetamu kehormat Menteri Muda Pelacongan Sarawak pon dah berangkat pulang, aku terus gi kat katering, lapar lak rasenye. Dasyatnya katering ni crew dia semua makcik2 tua. Bayangkan dorang angkat dulang ulang alik ke khemah. Kesian plak tengok. Tapi hidangan memang marvelous!  Sedapppp ! Tapi aku makan sket je.



Balik hotel, mandi manda...rehat dan tgk tv. Rase cam ngantuk tp takleh nak tido la plak. So aku msg Shahrul kot2 ade plan nk bawak aku jenjalan kan... Agaknya dia pon melingkar kat bilik. Senyap je.. Dalam kol 10 camtu Sharul datang lepak kat bilik aku, ajak p makan. Dia nak belanja katanya. Yeayyyy!!

Kitorang pegi D'Manis. Order dan lepak borak2 pasal function siang tadi. Agak lewat gak aku naik bilik. Shahrul kata esok nak bawak aku p pasar tamu before leaving for KL. Ok! Best2..

Pagi ni check out..gi breakfast kat bandar, makan mee kolok. Sedap tapi banyak menimbun, Tak terhabis semua makan. Dah kenyang kitorang gerak ke Pasar Tamu. Macam2 bende pelik aku tengok kat sana. Aku cuma beli buah 2 kilo. Nama aku tak tau. Tapi rasenye sedap bangat dow ! Dah letih shopping terus gerak ke airport.















Ed & the gang tolong bungkuskan buah yang aku beli tapi malangnya tak dapat bawak naik flight sebab ade bau. Ermmm...Ed kata takpe dia uruskan poslaju. Lepas bersalaman berpelukan dan ucap terima kasih yang tak terhingga atas layanan baik dari dorang semua, aku pon naik la atas nak boarding la konon ...HUHHH!! Flight delayed sbb cuaca buruk. Kol 355 patutnya..kene tunggu kol 630 !! Ayo!! 






Aku dah lemau, lunyai dan ngantuk. 4 kali kot aku minum kat kedai jual kek lapis tu. Puas main game aku turun ke bawah. Naik turun naik turun sampai budak pompuan yang keje kedai cincin platinum tu pon dah sembang macam kawan lama dah dgn aku. Segala macam mak nenek cincin, rantai dia suruh aku try.. Tapi boleh kire sebelah tangan tak sampai ...tak banyak kedai. Tak menarik langsung la airport Bintulu ni. Gggrrr....

Kol 630 dalam hujan ramai2 jalan menuju ke kapalterbang. Masuk je aku plan nak tido. Tapi tak dapat sebab ade gangguan bau nafas yang datang dari orang sebelah aku. Terpaksalah tutup hidung sepanjang perjalanan. Migraine aku jadinya. 2 jam kemudian sampai lah LCCT. Lega!! 

Balik ke ampang, Nisa ajak lepak minum dulu kat Zan. Penat tapi takpelah kesian pulak kat anak aku. Lepak dengan Sam dan Nisa sampai kol 1 rasenye...then balik umah. Takleh nak tido lah plak..penat sangat kot. Alih2 dah kol 6 pagi...aku layan 4 dvd skaligus... Ermm bila nk ngantuk ni? 

Tapi ape pon aku nak ucap terima kasih byk2 pada Shahrul yang percaya bakat aku. Tq my dear. Nanti panggil lah lagi ye... 

Ok skang dah kol 3 pagi 7 Disember. Ade lebih baik aku cuci mekap ni... balik dari replace kat KL Tower tadi. Belum mandi dan takmau mandi sebab sejuk. Cuci muka je lah...pastu kalo bleh tido aku tido...kalo tak aku main game ke ape ke...

Ok chow !



No comments:

Post a Comment